Tuesday 21 April 2015

DIMANAKAH QOLBU (HATI) ITU?

“Sesungguhnya semua petala langit-Ku dan bumi-Ku menjadi sempit untuk merangkul-Ku, akan tetapi Aku mudah untuk dirangkul oleh Qalbu hamba-Ku yang mu’min”. (HR. Ahmad)

....Dan janganlah kamu menyembunyikan kesaksian, karena barang siapa menyembunyikannya, sungguh Hatinya kotor (berdosa). Allah maha mengetahui apa yg kamu kerjakan.(Qs.2:283)
...Dan ketahuilah sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan Hatinya dan sesungguhnya kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan.(Qs.8:24)
Orang - orang yg beriman dan Hati mereka menjadi tentram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah Hati menjadi tentram.(Qs.13:28)

Dimanakah Qolbu (Hati) itu?
Di Kepala atau di Dada.
Kalau di kepala maka Otak namanya,
Kalau di Dada maka Jantung namanya,
Lalu dimanakah Qolbu (Hati) itu?

Jawabnya;
Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua Hati dalam Shudur-nya...(Qs.33:4)
Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah Hati yang di dalam Shudur.(Qs.22:46)
...Allah menguji apa yang ada dalam shudur dan untuk membersihkan apa yang ada dalam Hatimu (Qolbu)...(Qs.3:154)

Kata shudur secara bahasa artinya Rongga, Hati itu didalam Rongga, Rongga Manusia. maka carilah rongga itu, masuklah ke dalam ronnga itu.

Jadi,
Qolbu itu ada didalam Rongga,
Rongga itu tidak di Kepala atau di Dada.
Rongga Itu ada di Dalam Diri.
Masuklah Kedalam dirimu,
Maka Tak ada namanya Kepala atau Dada.

1 comment:

  1. Di dalam otak ada minda.Otak fisikalnya.Minda (Akal)bathinnya.Kita ada minda dan mata minda.Minda inilah dipanggil hati.mata hati ialah mata minda.Hati dan mata hati tidak ada kena mengena dengan jasad.ataupun dengan jantung.Hati dan mata hati ini bersama dengan roh,.Hati(minda) dan mata hati(mata minda)boleh berfikir,mengingat,melihat, mendengar, merasai,bersuara.sedangkan roh digunakan untuk bergerak.nyawa dan jasad tidak boleh melakukan kerja hati dan mata hati .mindalah yang dapat merasa takut dan seram,jadi hati ialah minda yang dengan roh.mata hati ialah mata yang dengan roh.roh dan jasad ibarat pilot dan kapal terbang.kalau pilot tidak masuk kapal terbang tidak boleh bergerak.. Hati(minda) dan matahati(mata minda) bersatu,mata hati(mata minda)melekat pada hati(minda)mereka tidak terikat kepada jasad. Minda bathin bererti hati dalam arti yang halus dan mata hati pula merujuk kepada mata(minda)batin Hati inilah digunakan untuk mengingat Allah.Jasad dan nyawa fisikal.Minda dan roh bathin kepada jasad dan nyawa.Yang menggerak ialah roh dan yang merasa,berfikir,mengingat,melihat,mendengar ialah minda dan mata minda.Bila kita tidur roh dan minda boleh keluar dan menggembara,jasad dan nyawa tertinggal di atas katil...bila kita terbangun dari tidur roh dan minda masuk balik kedalam jasad.Semasa roh keluar kalau minda tidak ikut sama,roh jadi blur.Bila minda ikut serta ia dapat melihat,mendengar,merasa,bercakap, itu yang kita panggil mimpi.Minda(Akal) dan roh dipanggil jiwa.Minda bersifat bebas,Dia boleh ikut roh atau jasad.

    ReplyDelete