Wednesday 22 July 2015

HAKIKAT SELAIN ALLAH

SELAIN ALLAH
itu adalah Hamba yang sama seperti kamu, dan bila ada Selain Allah maka Langit dan Bumi pasti sudah rusak binasa, Dan Selain Allah ada hanya karena Prasangka dan Praduga kita.

 Al A'raf:194 ﴿.......Selain Allah itu adalah Hamba yang serupa juga dengan kamu. 
 Al Anbiyaa:22 ﴿ Sekiranya ada di langit dan di bumi Tuhan-Tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci Allah yang mempunyai 'Arsy daripada apa yang mereka sifatkan.
 Yunus:66 ﴿.......orang-orang yang menyeru Selain Allah, tidaklah mengikuti (suatu keyakinan). Mereka tidak mengikuti kecuali prasangka belaka, dan mereka hanyalah menduga-duga.

SELAIN ALLAH
Tidak memiliki seberat zarrahpun di langit dan di bumi, dan mereka tidak mempunyai suatu keberadaan pun dalam langit dan bumi. Dan Selain Allah tiada mempunyai apa-apa termasuk dirinya walaupun setipis kulit ari. 

 Saba':22 ﴿Katakanlah: "Panggillah kamu Selain Allah, mereka tidak memiliki seberat zarrahpun di langit dan di bumi, dan mereka tidak mempunyai suatu keberadaan pun dalam langit dan bumi dan sekali-kali tidak ada di antara mereka yang menjadi pembantu bagi-Nya. 
 Faathir:13 ﴿........Dan orang-orang yang kamu seru Selain Allah tiada mempunyai apa-apa walaupun setipis kulit ari. 

SELAIN ALLAH
Tidak bisa Lepas dan Lari dari Allah

 Huud:20 ﴿ Orang-orang itu tidak mampu melepaskan diri di bumi ini dan sekali-kali tidak ada bagi mereka selain Allah, Penolong Siksaan yang dilipat gandakan kepada mereka. Mereka tidak dapat mendengar (kebenaran) dan mereka tidak dapat melihat(nya). 
( Al 'Ankabut:22 ﴿
Dan kamu sekali-kali tidak dapat melepaskan diri di bumi dan tidak (pula) di langit dan sekali-kali tiadalah bagimu pelindung dan penolong selain Allah
 Asy Syuura:31 ﴿Dan kamu tidak dapat melepaskan diri di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah
 Al Jin:22 ﴿Katakanlah: "Sesungguhnya aku sekali-kali tiada seorangpun dapat melindungiku dari Allah dan sekali-kali aku tiada akan memperoleh tempat berlindung selain daripada-Nya.

SELAIN ALLAH
Itu Batil, dan yang Batil pada hakikatnya Lenyap, Dan Hanya Dialah Allah Yang Haq.

 Al Hajj:62 ﴿(Kuasa Allah) yang demikian itu, adalah karena sesungguhnya Allah, Dialah (Tuhan) Yang Haq dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru selain dari Allah itulah yang batil, dan sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. 
 Luqman:30 ﴿Demikianlah, karena sesungguhnya Allah, Dialah yang hak dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru Selain Allah itulah yang batil; dan sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. 
(Al Israa':81 ﴿Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap". Sesungguhnya yang batil adalah lenyap. 

Maka Janganlah Mempersekutukan, menduakan, Menganggap Selain Allah itu Ada. Karena Selain Allah kita anggap ada hanya Prasangkaan dan Pradugaan kita Saja.

 An Nisaa:116 ﴿Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan dia mengampuni dosa yang selain syirik bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya. 
 Ali Imran:64 ﴿------ Tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan Sesuatupun dan Tidak Sebagian kita menjadikan Sebagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah"
 Yunus:66 ﴿.......orang-orang yang menyeru Selain Allah, tidaklah mengikuti (suatu keyakinan). Mereka tidak mengikuti kecuali prasangka belaka, dan mereka hanyalah menduga-duga.

2 comments:

  1. Selain Allah hakikatnya tidak ada yang wujud.Yang wujud hanya Allah dan ZatNya yang sedikit yang menjadi ciptaan,Seperti wujudnya es dan air.es ada sebab air adalah wajibul wujud bagi es.Ciptaan wujud kerana adanya ZatNya yang terzahir menjadi ciptaan.Mustahil ciptaan terzahir dari unsur yang lain selain daripada ZatNya.kalau ciptaan dicipta daripada unsur yang selain Allah,maka sudah ada 2 wujud ..tauhid tumbang.

    ReplyDelete
  2. pemahaman saya idak ragu sedikitpun pada posting Pak Handoko & juga commebnt-nya pak Yusdeka (Anonymouse 3 De 2015)diatas.

    Tapi yg ingin saya konfirmasi apakah "KENYATAAN" Laa illaha ilallah ("Tiada yg wujud selain Allah") benar2 panjenengan telah alami & saksikan.

    Saya tak hendak meragukan ketauhidan panjenengan, tetapi hati & fikiranku akan menjadi lebih tentram & tahu diri ternyata diabad materialisme seperti ini masih ada yg jadi penyaksi apa yang disaksikan oleh Rasulullah saw.


    salam
    senterled@gmail.com

    ReplyDelete